Vedtægter for Holstebro Fitness og firmaidræt 2024
§ 1. Foreningens navn:
Foreningens navn er Holstebro Fitness & Firmaidræt 2024 Stiftelses år og dato: 2024 d. 21/5
§ 2. Foreningens hjemsted:
Foreningen er hjemmehørende i Holstebro Kommune.
§ 3. Foreningens formål:
Foreningens formål er at tilbyde fitness og firmaidræt, og herved stimulere interessen for idræt, motion og samvær.
§ 4. Organisationsforhold:
Foreningen er medlem af Dansk Firmaidræt.
§ 5. Medlemskab:
5.1. Foreningen er åben for alle, der ønsker medlemskab, og som kan tilslutte sig foreningens formål. Medlemmer kan opdeles i:
a. Individuelle medlemmer.
b. Medlemmer fra tilsluttede arbejdspladser.
c. Medlemmer fra andre tilsluttede fællesskaber.
5.2. Indmeldelse sker i henhold til retningslinjer udarbejdet af bestyrelsen.
§ 6. Udmeldelse:
6.1. Udmeldelse af foreningen skal det enkelte medlem selv foretage i foreningens medlems- og booknings program. Udmeldelse kan foretages med løbende måned plus 30 dage.
6.2. Eventuelle restancer med foreningen skal i samme forbindelse afvikles.
§ 7. Ordinær generalforsamling:
7.1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær gene ralforsamling holdes hvert år inden udgangen af marts måned og ind-
kaldes med mindst 3 ugers varsel på foreningens hjemmeside og SoMe.
7.2. Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Konstatering af fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
2. Valg af dirigent.
3. Bestyrelsens beretning.
4. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Orientering om næste års budget.
7. Valg i henhold til vedtægterne.
8. Eventuelt.
7.3. Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden skriftligt i hænde senest 14 dage før mødet og offentliggøres senest 8 dage før mødet.
7.4. En lovlig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødte stemmeberettigede medlemmers antal.
7.5. Over generalforsamlingen føres et beslutningsreferat, der underskrives af dirigenten og formanden for foreningen.
§ 8. Ekstraordinær generalforsamling:
8.1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst ¼ af medlemmerne stiller skriftlig anmodning herom bilagt dagsorden.
8.2. Anmodningen fra medlemmerne skal imødekommes af bestyrelsen senest 1 måned efter modtagelsen. Mødet indkaldes med 14 dages varsel ved annoncering på foreningens hjemmeside eller SoMe.
§ 9. Valg:
9.1. Valgbarhed til bestyrelsen opnås, når et medlem er fyldt 18 år.
9.2. Generalforsamlingen vælger en bestyrelse bestående af minimum 5 personer.
9.3. På lige år vælges 3 bestyrelsesmedlemmer. På ulige år vælges 2 bestyrelsesmedlemmer. Alle valg gælder for 2 år ad gangen.
9.4. Bestyrelsen konstituerer sig selv i henhold til forretningsorden for bestyrelsen.
9.5. Ved forfald i utide, supplerer bestyrelsen sig selv frem til førstkommende ordinære generalforsamling, hvor vedkommende er på valg.
9.6. Generalforsamlingen vælger 2 revisorer på skift hvert år.
9.7. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen gældende for et år ad gangen.
§ 10. Afstemninger:
10.1. Alle afgørelser træffes ved almindelig stemmeflertal. Dog kræves der 2/3 flertal ved ændringer i vedtægterne.
10.2. Alle aktive medlemmer over 15 år har møde- og stemmeret. Dog bortfalder denne ret, hvis et medlem er i kontingentrestance.
10.3. Kun fremmødte medlemmer har stemmeret. Der kan således ikke stemmes ved fuldmagt.
10.4. Skriftlig afstemning skal foretages såfremt blot et stemmeberettiget medlem kræver det. Blanke og ugyldige stemmer gælder ikke.
10.5. Intet forslag, der ikke i forvejen er bekendtgjort i henhold til§ 7.3., kan komme til behandling og afstemning. Dette gælder ikke ændringsforslag, der kan fremsættes på mødet.
§ 11. Bestyrelsen:
11.1. Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningen og repræsenterer denne i alle foreningsmæssige forhold.
11.2. Bestyrelsen udarbejder selv sin forretningsorden samt retningslinjer til de for arbejdet nødvendige udvalg.
11.3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når et flertal herunder formand eller næstformand er til stede.
11.4. Alle afgørelser i bestyrelsen træffes ved almindelig stemmeflertal. Et bestyrelsesmedlem kan kræve skriftlig afstemning i personsager.
11.5. Bestyrelsen tager beslutningsreferat efter hvert bestyrelsesmøde. Referatet offentliggøres i foreningens lokaler.
§ 12. Udvalg:
12.1. Til varetagelse af de daglige praktiske og idrætslige opgaver, nedsætter bestyrelsen det for arbejdet nødvendige antal udvalg.
12.2. Bestyrelsen udpeger formanden og i samråd med denne udvalgets medlemmer.
12.3. Bestyrelsen udarbejder retningslinjer for arbejdets praktiske omfang med hertil hørende organisatoriske og økonomiske beføjelser.
§ 13. Ad hoc udvalg:
13.1. Bestyrelsen kan nedsætte/opløse ad hoc udvalg til løsning af særlige kortere varende opgaver.
13.2. Bestyrelsen udpeger formanden og medlemmer til disse udvalg og udarbejder retningslinjer for disse.
§ 14. Medlemspligter:
14.1. Medlemmer er underkastet de for foreningen til enhver tid gældende vedtægter, retningslinjer og bestemmelser.
14.2. Overholdes disse anvisninger ikke, kan bestyrelsen udelukke de berørte medlemmer fra deltagelse i foreningens aktiviteter og stævner indtil forholdene er bragt i orden.
§ 15. Tegningsret:
15.1. Foreningen tegnes af formanden. Fuldmagter og økonomiske dispositioner kræver for at være gyldige, underskrift af formand og kasserer.
15.2. Køb, salg og pantsætning af fast ejendom samt optagelse af lån, kræver en godkendelse på en generalforsamling samt underskrift af et flertal af bestyrelsen.
15.3. Foreningen hæfter kun med sin formue. Bestyrelse og udvalg samt medlemmer hæfter ikke personligt overfor tredjemand ved lovligt trufne beslutninger og afgørelser.
§ 16. Kontingenter:
16.1. Kontingenter vurderes løbende og bestyrelsen har ret til at ændre på disse med 3 måneders varsel til et månedsskifte.
16.2. Bestyrelsen fastsætter opkrævningsform og terminer.
16.3. Restancer i kontingent medfører efter 3 rykkere fra forfaldsdato at medlem ikke længere har adgang til Flex 2024. Efter 3 måneder slettes medlemskabet i foreningen.
16.4. Kontingenter gælder som medlemskab i betalingsperioden.
16.5. Alle kontingenter til foreningen er forfaldne ved præsentationen.
§ 17. Regnskab og revision:
17.1. Regnskabet følger kalenderåret og skal mindst indeholde et driftsregnskab og en status.
17.2. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse samt orienterer om næste års budget.
17.3. Revision af regnskabet skal være foretaget senest den 28. februar og underskrives af formand, kasserer og revisor.
17.4. De valgte revisorer tilrettelægger selv deres arbejde på grundlag af retningslinjer godkendt af generalforsamlingen.
17.5. Revisionen skal efterprøve regnskabets rigtighed samt kontrollere at der foreligger nødvendig dokumentation for indestående på foreningens konti.
17.6. Revisionen kan foretage uanmeldte kasseeftersyn i foreningen
§ 18. Eksklusion:
18.1. En enig bestyrelse kan til enhver tid med øjeblikkelig varsel ekskludere medlemmer, der bevisligt arbejder til skade for foreningen, eller udviser grov usportslig optræden ved foreningens stævner og arrangementer.
18.2. Den eller de ekskluderede kan forlange deres sag behandlet på førstkommende ordinære generalforsamling, hvortil de har adgang under sagens behandling. En anmodning herom skal indsendes til bestyrelsen indenfor den i § 7.3. fastsatte frist for indsendelse af forslag. Generalforsamlingen har den endelige afgørelse.
§ 19. Doping:
19.1. Foreningens medlemmer er forpligtet til at overholde gældende dopingbestemmelser godkendt af Dansk Firmaidræt.
19.2. Foreningens medlemmer er forpligtet til på foranledning af Anti Doping Danmarks kontrollanter at afgive dopingtest.
§ 20. Vedtægtsændringer:
20.1. Skriftlige forslag til ændringer i vedtægterne kan indstilles af bestyrelsen, udvalg og medlemmer.
20.2. Til gyldig beslutning om ændringer kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer på generalforsamlingen.
20.3. Bestyrelsen er bemyndiget til, under forbehold af generalforsamlingens endelige godkendelse, at foretage sådanne ændringer i vedtægterne, som kan nødvendiggøres på grund af offentlige myndigheders krav, uden at § 20.2. behøves at være opfyldt.
§ 21. Foreningens opløsning:
21.1. Opløsning af foreningen kan kun ske, når 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer på en i samme anledning indkaldt ekstraordinær generalforsamling stemmer herfor.
21.2. Generalforsamlingen skal samtidigt træffe afgørelse om afvikling af eventuel fast ejendom efter indstilling fra bestyrelsen. Her er almindelig flertal tilstrækkelig.
21.3. Generalforsamlingen træffer beslutning om anvendelsen af foreningens formue. Formuen skal anvendes til idræts/motionsarbejdet og/eller kulturlivet i Holstebro Kommune.
Således vedtaget med ændringer på generalforsamling den 24.3.2025
Klaus Almind – Dansk Firma Idræt
Dirigent
Brian Slot
Formand
Tom Pedersen
Næstformand
Vivi Bak Nielsen
Kasserer
Kirtha Østergaard
Sekretær
Raymonn Sørensen
Bestyrelsesmedlem